Doorgaan naar hoofdcontent

Islamofielen trachten radicaal-rechts te kapen - een waarschuwing

Een artikel dat enkele dagen geleden op dit blog is gepubliceerd deed in sommige kringen aardig wat stof opwaaien. Dit is niet verbazend, aangezien het ook gericht was tegen een bepaalde groep "rechtse" e-persoonlijkheden. Sommigen namen dit ogenschijnlijk persoonlijk op, met de nodige emotionele reacties als gevolg. Dat was niet de insteek. Het zou accurater zijn om dit en het vorige artikel te zien als aanval op hun politieke ambities, wat ook precies het doel is. Het artikel was echter wat onvolledig op een aantal punten, en op basis van zowel het stuk zelf als de reactie erop zal ik hier nog een aantal zaken proberen uit te diepen.

Allereerst wil ik een van de meest voorkomende verwijten toelichten: deze artikelen (en dit blog überhaupt) komen niet van een PVV'er, een boomer, of een liberaal. Men hoeft maar te kijken naar de artikelen op dit blog, om te zien dat mijn invalshoek volledig anders is dan wat sommigen wellicht voor ogen hebben. Mijn invalshoek is: God, Nederland en Oranje. Nog meer dan dat, eigen volk eerst. Ik ben een Christen, maar ook Nederlander. En dat betekent dat ik tegen de opmars van uitheemse religies en gebruiken ben, aangezien zij hier bot gezegd niet thuishoren. Ik ben niet van plan om dit te verzwijgen, of te doen alsof dit wel zo is om bepaalde groepen te behagen. En aangezien authenticiteit een deugd is zou ik aan alle lezers dezelfde houding adviseren.

Dan naar de reacties op het artikel van afgelopen maandag. Door verschillende islamitische (al dan niet uitheemse) aanhangers van de Conservatieve Alliantie werd mij verweten zionist te zijn. Hier kan ik erg kort over zijn: Dit is niet het geval.

Nu dat uit de wereld geholpen is, kunnen we naar een van de tegenwerpingen die een meer uitgebreid antwoord verdient. Zo stelde een uitheemse twitteraar dat moslims niet op rechtse partijen stemmen omdat rechtse partijen te pro-Israël zouden zijn. Dit is  in partijpolitiek rechts misschien waar, en het is zeker niet positief, maar de Israëlpijperij is slechts één aspect van een bredere rechtse reactie op de veel te losse immigratiepolitiek en de daarmee verbonden groei van de Islam in West-Europa. Uiteindelijk is de reden dat de meeste moslims niet op rechtse partijen stemmen, omdat rechtse partijen het (terecht) lastiger maken voor moslims om hun effectieve invloed in dit land te vergroten. Daarnaast willen rechtse partijen het voor buitenlanders ook moeilijker maken om te profiteren van hun verblijf in dit land. Dat heeft niks te maken met Israël. Het heeft alles te maken het feit dat de islam niet thuishoort in Nederland. Hoe graag sommige aanhangers van de C.A. het ook willen geloven, de islam blijft een uitheems geloof, Christendom is dat niet (meer). De Islam is hier niet geworteld, en een moskee blijft voor de Nederlander altijd een vreemd gezicht in het straatbeeld. Daarbij zou het toch van de zotten zijn als rechtse partijen, die ogenschijnlijk voor het behoud van Nederland zijn, zich ineens zouden moeten uitspreken voor een coalitie met mensen die hier in beginsel niks te zoeken hebben? Modern Nederlands rechts bestaat als reactie op de multiculturele samenleving, niet als bevestiging ervan. En maakt u niet dezelfde foute aanname die ik vaak heb gezien in de reactie op het vorige artikel: dit argument maak ik niet om liberalisme te behouden, maar om Nederland Nederlands, dat wil zeggen autochtoon en authentiek te houden. 

Dan wil ik nog kort ingaan op wat ik een behoorlijk gevaarlijke trend vind. Namelijk, het feit dat de islamofielen die ik in het eerste artikel noemde, zich steeds dieper in het bestaande rechtse discours hebben weten te wurmen. Dit is in feite de belangrijkste reden dat deze artikelen überhaupt geschreven zijn. Ik ben van mening dat het eens tijd wordt om ons uit te spreken tegen deze in alle eerlijkheid zorgelijke ontwikkeling. Zo stond er laatst een artikel in het eerste nummer van het tijdschrift van de JFVD, Dissident genaamd, dat uitsluitend bestond uit een verhandeling over een Franse filosoof die zich bekeerde tot het soefisme, een sekte binnen de islam. Nu lijkt dit op het eerste gezicht misschien ongevaarlijk, maar hier komt een zeer belangrijke vraag naar boven: Moeten wij, als rechtsradicale Nederlanders, toestaan dat een kleine kliek islamofielen een prominente plaats innemen in de vorming van de nieuwe rechtse generatie? Me dunkt van niet. Overigens is dit geen verwijt aan het adres van de redactie van Dissident, die voor de rest mooi werk geleverd hebben en interessante artikelen hebben geproduceerd die ik iedereen aan kan raden te lezen. Het is in mijn ogen echter een vergissing om een platform dat zo invloedrijk is, te verlenen aan mensen die enkele ronduit belachelijke ideeën voorstaan.

Vervolgens wil ik nog ergens op ingaan. Het argument dat de 'Conservatieve Alliantie' mensen zogenaamd aanmoedigt om hun Christelijke wortels te herontdekken, schijnt mij een hoop gebakken lucht. In een reactie op mijn vorige artikel werd gewezen op een artikel, gericht aan 'de Germaan', geschreven door een buitenlander. Ik was op voorhand al bekend met dit artikel, maar aangezien ik in algemeenheden wilde spreken heb ik specifieke verwijzingen achterwege gelaten. Dat is nu niet zozeer meer nodig. Laat mij daarom duidelijk zijn: Het gros van de 'Conservatieve Alliantie' lijkt te bestaan uit een stel verwaterde moslims en een aantal (voormalig) atheïstische jongeren die op zoek zijn naar een vorm van spiritualiteit waarvan ze foutief denken dat die in het westen niet of nauwelijks meer bestaat. In plaats van binnen hun eigen cultuur te speuren naar de religieuze en geestelijke wortels (de moskee of de kerk respectievelijk) schrijven ze liever oppervlakkige verhandelingen over denkers als René Guenon (die in de ogen van veel moslims overigens als ketter wordt gezien!) of zeiken ze op hun eigen mensen, zoals bij de Nederlandse aanhangers dikwijls het geval wil zijn. Dit alles wijst in ieder geval aan de kant van de Nederlanders op een sterke mate van xenofilie. Persoonlijke ervaring leert dat er vaak simpelweg weinig kennis is over de rechtse traditie in Nederland. Hoogstwaarschijnlijk omdat grote delen ervan (vrijwel) nergens digitaal beschikbaar zijn, waardoor er een grotere drempel is om deze te ontdekken. Toch is het het zeker waard om deze traditie op te graven en te omarmen. Zo zijn er antirevolutionairen, orangisten en een breed scala aan Vlaamse denkers die zich sterk hebben gemaakt voor de Nederlandse zaak. Al deze zaken hoop ik in latere artikelen op dit blog uitgebreid te bespreken, aangezien dit duidelijk broodnodig is. 

Dan nog een specifieke oproep aan de Nederlandse aanhangers van de Conservatieve Alliantie: We hebben in dit land een lange en rijke traditie die teruggaat op de Reformatie. Mocht men liever katholicisme verkiezen, gaat deze nog veel en veel verder terug. Durf die traditie te omarmen, en durf los te breken van die mensen die er op uit zijn om zieltjes te winnen voor hun uitheemse troep. Wees Nederlands. 

Tot besluit: zijn er raakvlakken tussen Nederlandse en oosterse traditionele levensopvattingen? Jazeker. Delen we een zeker geloof in het bovennatuurlijke? Jazeker. Zijn we allebei op zoek naar een radicale maatschappelijke omwenteling? Absoluut. Echter, dit wil niet zeggen dat het in ons belang is om samen te werken. Uiteindelijk zal een van de twee stromingen dominant moeten zijn. De omwenteling die moslims zoeken verschilt alleen sterk van de omwenteling die wij als Nederlanders na zouden moeten streven. Zolang we nog enige waarde hechten aan onze identiteit als Nederlanders, zal de komende omwenteling er een van ons moeten zijn, mochten we een toekomst willen hebben als volk. Een andere mogelijkheid is er niet.

Reacties

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook deze reactie onderschrijf ik. Het is zoals u schrijft, er is onder deze Nederlandse jongeren een groot gebrek aan kennis aangaande de Rechtse traditie in Nederland en Europa op zich. Ik kijk uit naar uw komende artikelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten